FAQ - Vanligt ställda frågor
Leverans
När får jag min beställning?
Efter att vi har fått din order tar det vanligtvis 1-2 arbetsdagar innan vi skickar den. Leverans med UPS tar vanligtvis 5-7 arbetsdagar. Du får ett spårningsnummer så att du kan följa ditt paket.
Vilka möjligheter finns det vad gäller leverans?
Vi erbjuder två olika typer av leveranser: UPS standard paketleverans samt Deutsche Post för mindre och lättare paket.
Mindre och lättare paket kan skickas till ett billigare pris. De paketen är inte försäkrade och det finns ingen möjlighet att spåra dem. Här hittar du en lista över priser för att skicka paket.
Om du väljer UPS som leveransmetod kommer paketet att vara försäkrat och du få ett spårningsnummer till din beställning.
Hur kan jag följa min beställning?
Om du väljer UPS som leveransmetod kommer du att få ett mail med en orderbekräftelse efter att du slutfört din beställning. I detta email finns ett spårningsnummer, förväntat leveransdatum samt än länk till vart du kan spåra ditt paket. Om du inte har fått ett sådant mail, titta först i skärpkorgen eller spaminkorg innan du kontaktar vår kundtjänst.
Kan jag välja leveransadress?
Du kan välja din hemadress aternativ en paketshop eller postkontor eller liknande. Se till att skriva rätt adress eftersom det inte är möjligt att ändra leveransadressen efter att ett paket har skickats.
Om du mot förmodan upptäcker ett fel i leveransadressen efter att beställningen gjorts och paketet skickats ber vi dig att höra av dig till oss direkt via kontaktformuläret.
Du är ansvarig för att ange korrekt adress när du lägger beställningen. Om den adress som anges inte är korrekt och din beställning inte levereras korrekt är det ditt ansvar att göra en ny beställning med alla nya kostnader det innebär. Tack för förståelse.
Vad kan jag göra, om min beställning inte kommit fram?
Om ditt paket inte har levererats innan utsatt leveranstid var välig kontakta kundsupport via info@gusti-lader.se och ange ditt beställningsnummer.
Icke levererade leveranser kan vi tyvärr inte sända på nytt. Dessa eventuelle produkter kommer att återbetalas (minus eventuella leveranskostnader). Detta gäller inte graverade produkter eftersom de är personliga. Om du har vidare frågor är du välkommen att maila kundsupport.
Betalningsmöjligheter
Hur kan jag betala mina produkter från Gusti Läder?
Vi har flera olika betalningsalternativ:
- PayPal
- Google Pay
- Apple Pay
- Betalkort
- Klarna
- Presentkort
Var vänlig kontrollera att du har valt rätt betalningsmetod för att undvika fördröjning vid din betalning.
Om du inte har fått en bekräftelse pådinn beställning efter 24 timmar, var vänlig ta kontakt med vår kundsupport via info@gusti-lader.se. Anledningen kan vara att betalningen inte har genomförts eller ett tekniskt problem.
PayPal
Du kan betala snabbt och enkelt med PayPal. När du har lagt din beställning kommer du att omdirigeras till PayPal. Om du redan har ett PayPal-konto behöver du bara ange dina uppgifter och bekräfta betalningen. Om du inte har ett PayPal-konto kan du öppna ett eget konto eller använda ett gästkonto för att bekräfta din betalning. När vi har mottagit din betalning kommer din beställning att skickas till dig. Om du vill returnera dina varor kommer du att få pengarna tillbaka med hjälp av de PayPal-uppgifter du angett.
Kortbetalning
Hos oss betalar du bekvämt, snabbt och säkert med kreditkort och vi accepterar både Mastercard och Visa. Om kortbetalningen går igenom reserveras beloppet omedelbart och du får en orderbekräftelse skickad till din mejl. Beloppet dras från ditt konto först när vi skickar din beställning. Vid retur återbetalas pengarna direkt till ditt kort. Alla transaktioner är krypterade med SSL för maximal säkerhet.
Betalning via Klarna
Klarna Bank AB (publ) hanterar betalningshanteringen för Gusti Leder GmbH för alla "Betalning på konto"-köp. Du får fakturan tillsammans med dina varor. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det datum då din beställning skickas. Kontoköp via Klarna är tillgängligt i Storbritannien, Sverige och Danmark.
Denna betalningsmetod fungerar på följande sätt: När du har lagt dina varor i varukorgen och angett din adress kommer du till nästa steg i betalningsprocessen. Välj "Köp på konto" och godkänn de allmänna villkoren. Om denna betalningsmetod inte fungerar för dig kan det finnas ett par anledningar till det. När du gör en beställning med "Köp på faktura" genomför Klara en identitets- och kreditkontroll. Tre uppgifter verifieras under dessa kontroller: Dina tidigare beställningar via Klarna, kostnaden för din nuvarande beställning och information som finns tillgänglig från kreditupplysningsföretag. Om resultatet av denna kontroll inte överensstämmer med Klarnas interna standarder kan du inte använda denna betalningsmetod. Detta, tillsammans med en kombination av andra faktorer, kan leda till att du inte kan slutföra din beställning. Om du inte kan slutföra din beställning med denna betalningsmetod rekommenderar vi att du väljer en alternativ betalningsmetod. Om du har några frågor angående betalning via Klarna, ber vi dig kontakta Klarnas kundservice eller läsa deras vanliga frågor.
Google Pay
Google Pay är ett smidigt och enkelt sätt att betala med betalkort som du har sparat på ditt konto. När du handlar online hos Gusti Läder kan du välja Google Pay som betalningsmetod. Klicka på Google Pay som betalningsmetod när du kommit till kassan och ange de uppgifter som behövs. Så fort som din beställning har bekräftats kommer leveransen att skickas. Om du avbryter beställningen kommer pengarna att skickas tillbaka.
Apple Pay
Du kan betala din beställning enkelt och smidigt på din iPhone genom Apple Pay. I kassan väljer du Apple Pay som betalningsmetod, i det sista steget på beställningen kommer du att ledas vidare direkt till Apple Pay på din telefon. Där får du bekräfta din betalning och slutföra köpet. Så fort som din betalning kommer fram till oss skickas din beställning. Om du vill returnera dina artiklar kommer betalningen att återbetalas genom det angivna Apple Pay-kontot.
Presentkort
Hur betalar jag med mitt presentkort? Du kan använda ditt presentkort i kassan. Ange bara koden under det andra steget i kassan (betalningsmetod). Klicka sedan på pilen till höger för att aktivera din kod/presnetkort. Du hittar mer information på vår infosida: Hur löser jag in mitt presentkort.
Hur vet jag om min rabattkupong har lösts in? Det nya priset för din beställning visas i din varukorg och på din orderbekräftelse.
Måste jag ange kupongkoden exakt som den står på min kupong? Ja, det måste du! Ange kupongkoden exakt som den ser ut på kupongen (inklusive versaler och icke versaler).
Kan jag använda min kupong mer än en gång? Du kan bara använda din kupong en gång.
Kan jag använda flera kuponger för samma beställning? Du kan bara använda en kupong per beställning.
Min rabattkupong fungerade inte, vad ska jag göra? Kontrollera att du har angett kupongkoden korrekt (exakt som den visas på kupongen). Om du har gjort detta och kupongen fortfarande inte fungerar, vänligen kontakta vårt supportteam på info@gusti-lader.se
Returer, byte och reparation
Hur kan jag returnera min beställning?
Du har alltid 14 dagar öppet köp när du handlar online. Du måste inte ange något skäl för din retur. Ångerrätt gäller 14 dagar fr.o.m. att du som slutkund mottagit den sista varan i din beställning (i fall av delad leverans). Ångerrätten gäller bara så länge artikeln inte är använd. Information om ångerrätten hittar du här. Observera: att det inte finns någon ångerrätt på graverade produkter. Undantag kan dock göras om produkten är skadad från till exempel transportering eller annan anledning som orsakats innan du har fått din beställning. Kontakta oss gärna för mer information.
Är det möjligt att skicka tillbaka varor från en beställning i ett och samma paket, även om leveransen hade delats upp i flera paket?
Ja det går bra! I så fall fyller du i retursedeln för den beställning det gäller och skickar med den i paketet. Som med en vanlig retur. Vänligen observera att graverade varor inte kan returneras.
Vad måste man tänka på när man returnerar Gusti Läder-produkter?
För returer vänligen informera vår kundtjänst på info@gusti-lader.se inom 14 dagar efter att beställningen har tagits emot. Du kan smidigt och billigt posta ditt paket med en returettikett från UPS som du skrivar ut och klistrar på utsidan av din retur. Om du har ett UPS spårningsnumemr, vänligen gå in på UPS´s hemsida och bifoga ditt spårningsnummer för att själv kunna skriva ut returetiketten. Om du inte har ett UPS spårningsnummer, vänligen kontakta oss på info@gusti-lader.se så kan vi mejla en retursedel till dig . Använder du dig av returetiketten ovan för att posta din retur, dras din returs fraktkostnad av från återbetalningsbeloppet.
Hur kan jag byta en produkt?
Tyvärr erbjuder vi inget byte av produkter. Om en produkt inte skulle passa dig eller inte lever upp till dina förväntningar kan du självklart skicka tillbaka den. Efter att returen har kommit till oss för vi över dina pengar igen. Under tiden är du välkommen att beställa en ny produkt som passar dig bättre. På så sätt behöver du inte vänta allt för lång tid. Tyvärr är det inte möjligt att på samma gång kvittera belopp från olika beställningar. Här hittar du vår returportal: KLICK
Vad kostar det mig att returnera en vara?
Returer från Sverige: Om du använder vår retursedel från vår returportal tillkommer inga extra kostnader. Vi rekommenderar dig att använda detta alternativ eftersom vi inte kan stå för kostnaden för ett paket du själv har frankerat.
Här hittar du vår returportal: KLICK
Returrätten är 14 dagar. Därefter är det inte längre möjligt att få en returetikett. Du kan då heller inte skicka tillbaka varan. Kunden är ansvarig för att betala eventuella avgifter för returfrakt.
Hur får jag en retursedel?
Vill du skicka tillbaka en eller flera varor du har beställt? Synd att höra, att det var något som du inte tyckte om med produkten. Men såklart kan du returnera den.
Här hittar du vår returportal: KLICK
Tyvärr går det inte att returnera graverade produkter eftersom att de är personliga.
Min produkt från Gusti Läder behöver lags. Ska jag skicka tillbaka den? Vem står för kostnaden?
Vänligen kontakta info@gusti-lader.se och beskriv problemet samt skicka med bilder om möjligt. I de flesta fall kommer Gusti Läder att föreslå hur produkten kan lagas och stå för kostnaden av reparationen. Om köpet genomfördes över ett år sedan eller om skadan uppkommit på grund av vårdslöshet kan det tillkomma en reparationsavgift. Vi kan tyvärr inte stå för kostnaden av ett blixtlås. Tyvärr kan vi inta ta emot produkter för lagning i vårt varuhus. Efter att ha tittat på din specifika produktskada kan vi ta ett beslut om en reparation kan ske lokalt eller om vi kan erbjuda någon rabatt. Detta besluts på individuell nivå i kontakt med kundtjänst.
Gravering
Kan jag beställa personliga väskor och accessoarer från Gusti Läder?
Ja, du kan göra många av våra produkter personliga. Du vet vilka produkter du kan gravera eftersom rutan "Lägg till din personliga gravyr" visas på produktsidan bredvid produktbilden.
Skriv bara in den text du vill gravera på produkten i rutan "Gravyr text..." och klicka sedan på "Lägg i varukorgenr". Du kan läsa mer om hur du gör våra produkter personliga här.
Om du vill beställa fler än 30 graverade produkter ber vi dig kontakta vår kundtjänst via e-post på info@gusti-lader.se för information om mängdrabatter.
Observera att vi inte erbjuder gravering av logotyper eller bilder. Graveringar kan inte ändras när beställningen har gjorts.
Kan jag returnera en artikel med personlig gravyr?
Nej, tyvärr finns det ingen ångerrätt på graverade produkter eftersom dessa har anpassats efter kundens specifika behov eller önskan.
Lädervård
Vad kan jag göra åt lukten på mina Gusti Läder-produkter?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: Produkter från Gusti Läder nature-kollektionen är tillverkade i vegetabiliskt garvat läder. Till skillnad från kromgarvat läder sitter läderlukten kvar efter vegetabilisk garvning, vilket är ett gott tecken på att lädret är naturligt framställt. Lukten ska försvinna av sig själv inom ca 14 dagar av regelbunden användning. Om du har svårt att vänta tills dess så rekommenderar vi dig att lägga doftpåsar i väskan alternativt att smörja lädret med läderfett, parfymerat läderfett eller med några droppar av eterisk olja. Att bara vädra väskan kommer inte ge någon större förändring.
Om det fortfarande är alldeles för kraftig lukt efter 2 veckors regelbunden användning så kan du välja att reklamera produkten.
Hur vårdar jag min Gusti Läder-produkt?
Du kan välja att behandla lädret med bivax eller en vegatabilisk olja, exempelvis solrosolja ger bra resultat och är dessutom billig. Var noggrann med att fettet fördelas jämt över lädret så att färgen förblir densamma över hela produkten. Detta gör du enklast genom att ta lite fett åt gången och gnuggar försiktigt in det i lädret. OBS: Desto mer fett du använder desto mer mörknar färgen på lädret. Vi rekommenderar att du först testar på en liten del på insidan av produkten, innan smörjer in hela utsidan.
Varför är det små hål/repor på min Gusti Läder-produkt?
Detta svar gäller enbart för varor i getskinn från produktserien Gusti Läder nature: Det läder i Gusti Läder nature-serien som används för att tillverka produkter i getskinn, härstammar från frigående getter utomhus. Denna typ av djurhållning kan leda till att djuren får mindre ärr eller rivsår från till exempel taggbuskar när de är ute på bete. När skinnet sedan garvas kan rivsåren eller ärren från skadorna ibland resultera i små hål i lädret. Mindre hål i lädret ser vi som oundvikliga med tanke på den naturliga produktionen och dessa varor listas därför som felfria produkter. Om du inte delar denna synpunkt med oss råder vi dig att returnera din produkt.
Varför ser min Gusti Läder-produkt annorlunda ut i verkligheten än på bilderna (t.e.x i färg och form)?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: Tillverkarna i produktserien Gusti Läder nature är små familjeföretag och deras kollektioner tillverkas för hand, från början till slut. Därför kan det förekomma att detaljer såsom färg, nyans, form, placering av nitar och innerfodermaterial skiljer sig åt för vissa produkter – beroende på vilket familjeföretag de kommer ifrån. Detta uppmärksammar vi i produktbeskrivningen bland dessa artiklar.
Hur skyddar jag min Gusti Läder-produkt från regn?
Så länge du följer våra skötselråd behöver du varken oroa dig för solsken eller regn. Du kan välja att spraya din produkt med impregneringsspray för att ge extra skydd mot regn och annan fukt.
Varför är lädret klibbigt?
Limmet på produkterna från Gusti Läder nature kan bli klibbigt och flyta ut lite vid vissa temperaturer.
Hur vårdar jag min Gusti Läder produkt?
Du kan behandla produkter från Gusti Läder studio-serien med impregneringsmedel, men vänligen använd bara produkter som är anpassade efter lädret.
Varför ser min Gusti Läder-produkt annorlunda ut i verkligheten än på bilderna (t.e.x i färg och form)?
Vanligtvis ser produkterna från Gusti Läder studio i stort sett ut som på bilderna. Om så inte är fallet, så ber vi om ursäkt! Var snäll och ge oss feedback om vilken produkt/vilka produkter vi kan förbättra genom att skicka ett mejl till info@gusti-lader.se.
Hur skyddar jag min Gusti Läder-produkt från regn?
Så länge du följer våra skötselråd behöver du varken oroa dig för solsken eller regn. Du kan välja att spraya din produkt med impregneringsspray för att ge extra skydd mot regn och annan fukt.
Varför är det små, vita fläckar på min Gusti Läder-produkt?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: I vissa enstaka fall kan det hända att du ser vita fläckar på din nya produkt. Fläckarna är stelnat ghee (klarat smör) från smörjningsprocessen. Fläckarna kan du enkelt gnugga bort med en bit tyg. Vi rekommenderar att du långsamt och försiktigt värmer din Gusti Läder-produkt, alternativt värmer tyget som du gnuggar med, så att gheet lättare sugs in i lädret.
Återbetalning och rabatter
Kan jag som återförsäljare få rabatt?
Nej, då vi ännu är ett litet företag är det tyvärr inte möjligt för oss att samarbeta med återförsäljare. Vi erbjuder våra produkter direkt till våra kunder.
Kan jag få mängdrabatt?
Ja, om du planerar på att beställa för ett värde över 20.000 SEK. Var vänlig att kontakta vår kundtjänst via info@gusti-leder.se innan du lägger din beställning.
Hur lång tid tar återbetalningen av min retur?
Vanligtvis återbetalar vi dig inom 14 arbetsdagar från och med det att vi mottagit din retur. Vänligen notera att den tid som beloppet eventuellt kan dröja hos banken vid internationella transaktioner inte är inräknade i detta.
Hur hanterar vi moms?
Våra onlineerbjudanden riktar sig endast till privatpersoner. Ingen försäljning till kommersiella kunder.