Certifikat

SA8000

 Typ: Certifikat gilt i 3 år med granskningar var 6:e månad

 Granskningskriterier: 

  • Inget barnarbete
  • Inget tvångsarbete
  • Arbetarskydd
  • Församlings- och avtalsfrihet
  • Diskrimineringsförbud
  • Inga bestraffningar
  • Arbetstidsregler enligt nationella standarder

Minimilön

 Extra information:

  • samma krav på företag som BSCI och ISO9001
  • särskilt lämplig för internationellt verksamma företag
  • dokumenterar efterlevnad av sociala och arbetsrättsliga standarder
  • socialt rättvisa arbetsförhållanden, hälsoskydd och miljövänliga produktionsförhållanden
  • utvecklad 1997/98 av den oberoende organisationen Social Accountability International (SAI) i USA
  • baseras på internationella människorättskonventioner, en rekommendation från Internationella arbetsorganisationen ILO samt på en mängd ISO-standarder från kvalitetsledningssystemstandarden ISO 9001
  • Aktuella siffror:
  • 56 industrigrenar från 58 länder är certifierade
  • detta är över 2.000.000 anställda från 4608 verksamhetsställen

 

 Leather Working Group

 Typ: registrerat medlemskap och auditerat medlemskap

 Granskningskriterier:

  • Göra läderbearbetning transparent eller spårbarhet av läderanskaffning
  • Utdelning av sigill i kvalitetsnivåerna guld, silver, brons, dessutom bedömning av transparensen i leveranskedjan från A till C → betygsatt med “A” om man kan spåra sitt läder till slakteriet

 Extra information:

  • Multi-stakeholder-initiativ, NPO
  • Grundad 2005 i England
  • Inga sanktioner eller uteslutningar ur gruppen om den efterfrågade utvecklingen uteblir
  • Fokus ligger på miljöaspekter av läderbearbetning såsom användning av kemikalier och vatten
  • Siffror: över 600 lädertillverkare certifierade, ca 23% av det färdiga lädret kommer från LWG-certifierade tillverkare, globalt 945 medlemmar

 

ISO9001 (DIN (nationell) EN (europeisk nivå)  ISO (globalt)

 Typ: Certifikat i 3 år sedan krävs omcertifiering

 Granskningskriterier: 

  • Öka transparensen i dina operativa processer
  • Hållbart förbättra kundnöjdheten
  • Minska felprocenten och därmed dina kostnader avsevärt
  • Överträffa kundförväntningar

Extra information:

  • Kvalitetsledningsstandard, nationellt och internationellt mest spridda kvalitetsledningsstandard
  • fastställer minimikrav för kvalitetsledning av ett företag
  • tjänar till att förbättra företagets prestation på alla nivåer
  • bättre kvalitetsledning hjälper till att spara pengar, öka vinsten och generera nya affärer
  • Kundorientering som en av de viktigaste principerna för kvalitetsledning (Identifiera aktuella och framtida önskemål och förväntningar hos kunder → Kan dessa uppfyllas ? )

Mål: Överträffa kundförväntningar

 ISO 14001 (DIN EN ISO)

 Typ: Certifikat i 3 år sedan krävs omcertifiering

 Kriterier för granskning: 

  • Ökad resurseffektivitet
  • Minskning av förbruknings- och miljökostnader
  • Förhållanden för den interna miljöpolitiken
  • Utvärdering, bestämning och övervakning av betydande miljöaspekter
  • Utnämning av en miljöledningsansvarig
  • Utbildning och information av medarbetarna
  • Dokumentation av miljöledningssystemet
  • Interna revisioner

Extra information:   

  • Världsomfattande standard för miljöledningssystem
  • Publicerad 1996 av den internationella standardiseringsorganisationen och reviderad 2015
  • Fastställer krav på ett miljöledningssystem (förbättra miljöprestanda, uppfylla rättsliga och sociala åtaganden och uppnå miljömål)
  • Tillämpbar på organisationer av alla slag och storlekar
  • Fastställer INGA absoluta krav på miljöprestanda   → Krav på ISO 14001 kan också uppfyllas vid olika miljöprestanda (mellan två företag)
  • Ca 300 000 företag och organisationer certifierade världen över
  • (Alla EMAS-certifierade företag kan också certifieras enligt ISO 14001, men inte omvänt)

 

Sedex 

 Typ: ansökningsbart medlemskap

 Kriterier för granskning:

  • Rättvisa arbetsvillkor 
  • Hälsa och säkerhet
  • Affärsetik
  • Miljöledning

 Extra information:

  • Supplier Ethical Data Exchange (sedex) största samarbetsplattform för utbyte av hållbara, etiska leverantörskedjedata
  • Världsomfattande erkänd innovativ och effektiv lösning för leveranskedjehantering
  • Lanserad 2002
  • Bidrar till att minska risker, skydda företagets rykte och förbättra leverantörskedjeprocesser 
  • Över 60 000 medlemmar i 180 länder i 35 branscher

 

 BSCI (Business Social Compliance Initiative)

 Typ: 2 typer av medlemskap enligt uppförandekod: 

  • Regular: med deltagande i leveranskedjan, är därmed en del av revision och kvalitetsprocessen
  • Associate medlemskap: ingen aktiv roll i leveranskedjan

 Kriterier för granskning:

  • Efterlevnad av lagstadgade bestämmelser
  • Föreningsfrihet
  • Rätt till kollektiva förhandlingar
  • Diskrimineringsförbud
  • Ersättning
  • Arbetstid
  • Säkerhet på arbetsplatsen
  • Förbud mot barnarbete
  • Förbud mot tvångsarbete och disciplinära åtgärder
  • Miljö- och säkerhetsfrågor

 Extra information:

  • Business Social Compliance Initiative, grundad 2003 på initiativ av FTA (foreign trade association), plattform
  • Ekonomiskt initiativ för företag med målet att förbättra arbetsvillkoren i den globala leveranskedjan
  • Fokuserar främst på aktiviteter inom socialt ansvar i företagens leveranskedja (löner, arbetstider, diskrimineringsförbud vid anställning, föreningsfrihet etc.)
  • Översyn av medlemmarna minst vartannat år av oberoende granskningsorganisationer
  • Medlemsinitiativ, inte jämförbar med miljö- och sociala sigill som bygger på certifiering



Engraving preview