SA8000
Typ: Certifikat gilt i 3 år med granskningar var 6:e månad
Granskningskriterier:
- Inget barnarbete
- Inget tvångsarbete
- Arbetarskydd
- Församlings- och avtalsfrihet
- Diskrimineringsförbud
- Inga bestraffningar
- Arbetstidsregler enligt nationella standarder
Minimilön
Extra information:
- samma krav på företag som BSCI och ISO9001
- särskilt lämplig för internationellt verksamma företag
- dokumenterar efterlevnad av sociala och arbetsrättsliga standarder
- socialt rättvisa arbetsförhållanden, hälsoskydd och miljövänliga produktionsförhållanden
- utvecklad 1997/98 av den oberoende organisationen Social Accountability International (SAI) i USA
- baseras på internationella människorättskonventioner, en rekommendation från Internationella arbetsorganisationen ILO samt på en mängd ISO-standarder från kvalitetsledningssystemstandarden ISO 9001
- Aktuella siffror:
- 56 industrigrenar från 58 länder är certifierade
- detta är över 2.000.000 anställda från 4608 verksamhetsställen
Leather Working Group
Typ: registrerat medlemskap och auditerat medlemskap
Granskningskriterier:
- Göra läderbearbetning transparent eller spårbarhet av läderanskaffning
- Utdelning av sigill i kvalitetsnivåerna guld, silver, brons, dessutom bedömning av transparensen i leveranskedjan från A till C → betygsatt med “A” om man kan spåra sitt läder till slakteriet
Extra information:
- Multi-stakeholder-initiativ, NPO
- Grundad 2005 i England
- Inga sanktioner eller uteslutningar ur gruppen om den efterfrågade utvecklingen uteblir
- Fokus ligger på miljöaspekter av läderbearbetning såsom användning av kemikalier och vatten
- Siffror: över 600 lädertillverkare certifierade, ca 23% av det färdiga lädret kommer från LWG-certifierade tillverkare, globalt 945 medlemmar
ISO9001 (DIN (nationell) EN (europeisk nivå) ISO (globalt)
Typ: Certifikat i 3 år sedan krävs omcertifiering
Granskningskriterier:
- Öka transparensen i dina operativa processer
- Hållbart förbättra kundnöjdheten
- Minska felprocenten och därmed dina kostnader avsevärt
- Överträffa kundförväntningar
Extra information:
- Kvalitetsledningsstandard, nationellt och internationellt mest spridda kvalitetsledningsstandard
- fastställer minimikrav för kvalitetsledning av ett företag
- tjänar till att förbättra företagets prestation på alla nivåer
- bättre kvalitetsledning hjälper till att spara pengar, öka vinsten och generera nya affärer
- Kundorientering som en av de viktigaste principerna för kvalitetsledning (Identifiera aktuella och framtida önskemål och förväntningar hos kunder → Kan dessa uppfyllas ? )
Mål: Överträffa kundförväntningar
ISO 14001 (DIN EN ISO)
Typ: Certifikat i 3 år sedan krävs omcertifiering
Kriterier för granskning:
- Ökad resurseffektivitet
- Minskning av förbruknings- och miljökostnader
- Förhållanden för den interna miljöpolitiken
- Utvärdering, bestämning och övervakning av betydande miljöaspekter
- Utnämning av en miljöledningsansvarig
- Utbildning och information av medarbetarna
- Dokumentation av miljöledningssystemet
- Interna revisioner
Extra information:
- Världsomfattande standard för miljöledningssystem
- Publicerad 1996 av den internationella standardiseringsorganisationen och reviderad 2015
- Fastställer krav på ett miljöledningssystem (förbättra miljöprestanda, uppfylla rättsliga och sociala åtaganden och uppnå miljömål)
- Tillämpbar på organisationer av alla slag och storlekar
- Fastställer INGA absoluta krav på miljöprestanda → Krav på ISO 14001 kan också uppfyllas vid olika miljöprestanda (mellan två företag)
- Ca 300 000 företag och organisationer certifierade världen över
- (Alla EMAS-certifierade företag kan också certifieras enligt ISO 14001, men inte omvänt)
Sedex
Typ: ansökningsbart medlemskap
Kriterier för granskning:
- Rättvisa arbetsvillkor
- Hälsa och säkerhet
- Affärsetik
- Miljöledning
Extra information:
- Supplier Ethical Data Exchange (sedex) största samarbetsplattform för utbyte av hållbara, etiska leverantörskedjedata
- Världsomfattande erkänd innovativ och effektiv lösning för leveranskedjehantering
- Lanserad 2002
- Bidrar till att minska risker, skydda företagets rykte och förbättra leverantörskedjeprocesser
- Över 60 000 medlemmar i 180 länder i 35 branscher
BSCI (Business Social Compliance Initiative)
Typ: 2 typer av medlemskap enligt uppförandekod:
- Regular: med deltagande i leveranskedjan, är därmed en del av revision och kvalitetsprocessen
- Associate medlemskap: ingen aktiv roll i leveranskedjan
Kriterier för granskning:
- Efterlevnad av lagstadgade bestämmelser
- Föreningsfrihet
- Rätt till kollektiva förhandlingar
- Diskrimineringsförbud
- Ersättning
- Arbetstid
- Säkerhet på arbetsplatsen
- Förbud mot barnarbete
- Förbud mot tvångsarbete och disciplinära åtgärder
- Miljö- och säkerhetsfrågor
Extra information:
- Business Social Compliance Initiative, grundad 2003 på initiativ av FTA (foreign trade association), plattform
- Ekonomiskt initiativ för företag med målet att förbättra arbetsvillkoren i den globala leveranskedjan
- Fokuserar främst på aktiviteter inom socialt ansvar i företagens leveranskedja (löner, arbetstider, diskrimineringsförbud vid anställning, föreningsfrihet etc.)
- Översyn av medlemmarna minst vartannat år av oberoende granskningsorganisationer
- Medlemsinitiativ, inte jämförbar med miljö- och sociala sigill som bygger på certifiering