Leverans

När kommer min artikel att levereras?

Leveransen sker vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar efter beställningens mottagande vid leverans till Tyskland.

Leveranser till övriga Europa tar cirka 5-8 arbetsdagar.


I leveransbekräftelsen, som du får från oss via e-post, hittar du ett spårningsnummer med vilket du kan följa leveransen.

Vilka leveranstjänster samarbetar Gusti Läder med?

Vi levererar till Sverige med DHL, där leveransen utförs av Post Nord.

Ytterligare information hittar du på vår fraktsida.

Var kan jag spåra leveransstatusen för min beställning?

Efter att du har lagt din beställning får du en leveransbekräftelse via e-post med information om spårning.

Min artikel levererades skadad, vad ska jag göra nu?

Vänligen skicka ett e-postmeddelande med ordernummer och bilder på skadan till: info@gusti-lader.se

Vi kommer att hitta en lösning för dig så snabbt som möjligt.

Retur

Vilka kostnader uppstår vid retur av en artikel?

Returer från Sverige: Om du använder vår retursedel från vår returportal tillkommer inga extra kostnader. Vi rekommenderar dig att använda detta alternativ eftersom vi inte kan stå för kostnaden för ett paket du själv har frankerat..

Vi ber dig att använda detta erbjudande eftersom ingen återbetalning av returkostnader kan göras för paket som du själv frankerar.

Vårt returportal hittar du här: KLICK

Returfristen är 14 dagar! Efter det är det inte längre möjligt att skapa en returetikett! En retur är då inte längre möjlig!

Hur får jag en returetikett?

Vill du returnera en eller flera produkter från din beställning till oss? Här kan du skapa en retur för enskilda produkter i din beställning. Vi tycker det är väldigt tråkigt att du vill returnera din läderfavorit. Vi hjälper dig gärna vidare.

Vårt returportal hittar du här: KLICK

Observera att artiklar med gravyr inte kan returneras eftersom det inte finns någon ångerrätt.

Hur kan jag byta en beställd artikel?

Tyvärr erbjuder vi ingen byte. Om en produkt inte passar eller liknande, kan den naturligtvis returneras. Efter mottagandet av returen återbetalar vi köpesumman. Under tiden kan rätt produkt beställas igen. Således uppstår ingen väntetid tills returen har behandlats av oss. Tyvärr är det inte möjligt att kvitta belopp från olika beställningar.

Vår returportal hittar du här: KLICK

Kan jag skicka tillbaka artiklar från samma beställning, som delades upp i flera leveranser, i ett paket?

Gärna. Vänligen fyll i detta fall i alla returformulär för respektive beställningsnummer och bifoga dem med returen.

Observera att artiklar med gravyr inte kan returneras, eftersom det inte finns någon ångerrätt här.

Betalningsmetoder

Vilka betalningsmetoder erbjuder Gusti?

  • PayPal
  • Kreditkort (Mastercard, Visa, Amex)
  • Faktura (Klarna)
  • Google Pay
  • Apple Pay
  • Presentkort

Hur får jag återbetalningen för min retur?

Vi återbetalar pengarna inom 14 arbetsdagar efter mottagandet av returen. Om det i enskilda fall skulle bli förseningar, ber vi om förståelse. För att påskynda denna process, se alltid till att ange dina uppgifter korrekt och fullständigt på returblanketten.

Återbetalningen sker via den betalningsmetod du valde vid beställningen.

Var hittar jag kontouppgifterna för att betala fakturan?

Kontouppgifterna finns på din faktura i bilagan till leveransbekräftelsemailet.

Var noga med att ange ditt syfte (vid förskottsbetalning) eller referensnummer (vid fakturaköp) vid överföringen, så att din betalning kan tilldelas utan problem.

Hur betalar jag med faktura?

Klarna Bank AB (publ) hanterar betalningsprocessen för Gusti Leder GmbH vid alla köp med alternativet "Betalning mot faktura". Du får fakturan tillsammans med dina artiklar. Från och med leveransdatumet för din beställning har du 14 dagar på dig att betala fakturan. Köp mot faktura via Klarna är tillgängligt i Tyskland, Storbritannien, Sverige och Danmark.

Så här fungerar denna betalningsmetod: Efter att du har lagt dina artiklar i varukorgen och angett din adress, går du till nästa steg i betalningsprocessen. Välj "Köp mot faktura" och acceptera de allmänna villkoren. Om denna betalningsmetod inte är tillgänglig för dig kan det bero på flera anledningar. När du gör en beställning via "Köp mot faktura" genomför Klarna en identitets- och kreditkontroll. Tre uppgifter kontrolleras: dina tidigare beställningar via Klarna, kostnaderna för din aktuella beställning och information från kreditupplysningsföretag. Om resultaten av denna kontroll inte stämmer överens med Klarnas interna standarder, kan du inte använda denna betalningsmetod. Detta, tillsammans med andra faktorer, kan leda till att du inte kan slutföra din beställning.

Om du inte kan använda denna betalningsmetod, rekommenderar vi att du väljer en alternativ betalningsmetod. Om du har frågor om betalning via Klarna, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst eller läs deras vanliga frågor: Klarna FAQs

Reklamation

Hur reklamerar jag en defekt artikel?

Vänligen visa varje reklamation till kundsupporten och skicka oss bilder på defekten. Där kommer ärendet att granskas och vanligtvis föreslås en reparation av Gusti Läder. Kostnaderna för detta täcks av Gusti Läder. Om köpet gjordes för mer än 6 månader sedan eller om felet beror på felaktig hantering av produkten, kan en serviceavgift tas ut.

Observera att outletartiklar inte kan reklameras. För outletartiklar erbjuder vi ingen reparation.

Returen av reklamationen måste ske inom en månad.

Min artikel levererades skadad. Vad gör jag nu?

Vill du ändå behålla artikeln? Skicka gärna ett mejl till oss på info@gusti-lader.se så att vi kan komma överens om ett prisavdrag. Om inte, kan vi gärna göra ett byte.

Hur får jag en reservdel eller tillbehör till min artikel?

Vänligen kontakta vår kundsupport med ditt ordernummer och meddela oss vilken artikel det gäller och vilken reservdel du behöver. Vi kommer att skicka en så snart som möjligt efter noggrann kontroll.

Presentkort

Hur löser jag in mitt presentkort?

Du kan ange din kupongkod när du går till kassan i fältet “Ange kupongkod” för att aktivera den.

Min rabatt/kupong drogs inte av, vad kan jag göra?

Du kan ange din kupongkod när du går till kassan i fältet “Ange kupongkod” för att aktivera den.

Om det inte fungerade, kontakta oss gärna med exakta uppgifter om felmeddelandet på info@gusti-lader.se.

Hur vet jag om kupongen har accepterats?

Om kupongen har accepterats ser du det reducerade beloppet i kundvagnen och i din orderbekräftelse.

Kan jag lösa in kuponger i efterhand?

Tyvärr är det inte möjligt att lösa in kuponger i efterhand.

Spelar korrekt inmatning av kupongkoden (t.ex. stora och små bokstäver) någon roll?

Ja! Ange koden precis som den är angiven.

Undvik möjliga förväxlingar (siffra 5 med stor bokstav S; siffra 0 med stor bokstav O, stor bokstav I med liten bokstav L).

Kunddata

Hur ändrar jag data i mitt kundkonto?

Du kan när som helst radera dina personliga uppgifter och adresser i kundkontot.

Hur kan jag radera mina kunddata?

Vänligen skicka ett mejl till oss på info@gusti-lader.se med anledningen. Vi kommer att radera dina kunddata omedelbart.

Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Klicka på knappen "Glömt lösenord". Du kommer då att få ett mejl där du kan skapa ett nytt lösenord.

Lädervård

Vanliga frågor om lädervård

Vad kan jag göra åt lukten från min läderartikel?

Vi beklagar att du har märkt en obehaglig lukt på vår väska.

Alla Gusti Leder nature-produkter har garvats vegetabiliskt (växtbaserat) och färgats med olja. Lukten är ett kännetecken för denna garvningsmetod.

För att minska lukten hjälper det på lång sikt att regelbundet använda produkterna. Lukten bör försvinna inom 14 dagar. En kortsiktig minskning kan uppnås genom att försiktigt applicera läderfett baserat på bivax. För alla artiklar kan det vara en trevlig lösning att lägga i en doftpåse i början eller använda en vanlig parfym.

Mer information hittar du också på vår webbplats under: Ta bort läderlukt

Titta gärna också på vår video: Ta bort läderlukt

Hur kan jag skydda mina läderprodukter mot regn?

Regn har vanligtvis ingen påverkan på utseendet eller kvaliteten av lädret. Produkterna oljas in igen innan leverans. Detta är det bästa skyddet. Trots detta avråder vi från att utsätta väskor och läderprodukter för onödig fukt.

Vad kan jag göra för att sköta om mina Gusti Leder nature-produkter?

Dina Gusti Leder nature-produkter kan behandlas med bivax eller alternativt solrosolja. Det är viktigt att alla fetter appliceras jämnt och försiktigt på lädret och sedan gnuggas in väl. Vi rekommenderar att du testar varje behandling på en diskret plats först. Genom behandling med fett kan lädret mörkna.

YouTube: Hur sköter jag om min väska?

Varför ser läderprodukten annorlunda ut än på produktbilderna (utseende, färg, form)?

Våra producenter är olika, små familjeföretag. Detta kan leda till avvikelser i färg, form, nitarrangemang och foder. Det handlar om läderprodukter som är unika och handgjorda. I produktbeskrivningen för de berörda artiklarna anges detta dessutom. Våra artiklar kan delvis variera något i färg eftersom de är traditionellt vegetabiliskt garvade. När lädret färgas sker det också helt vegetabiliskt med saffran, vallmo och indigo. Därefter fettas produkterna in med vegetabiliska oljor. Krom och liknande giftiga tillsatser undviks både vid garvning och färgning. Dessa traditionella, vegetabiliska garvnings- och färgningsmetoder ger våra artiklar en unik och livlig vintagekänsla i färgning och textur, vilket gör att ingen exakt färgmatchning av artiklarna kan uppstå och varje produkt ser (minimalt) annorlunda ut än den andra.

Vad är den vita substansen på ytan av min läderartikel?

I sällsynta fall kan vita fläckar ses på Gusti Leder nature-produkterna. Det handlar inte om mögel, utan om talg (ghee) som används av producenterna för vård. Dessa fläckar uppstår eftersom lädret kan efterfettas. Vi rekommenderar att värma upp fläckarna lätt och sedan försiktigt rengöra med en mikrofiberduk. På så sätt kan lädret absorbera fettet bättre. Därefter kan en lämplig vårdprodukt för lädret appliceras.

Min produkt har hål/ repor, varför?

Det använda lädret i Gusti Leder nature-produkter kommer från djur som hålls i friluft. Denna typ av hållning kan leda till att djuren får enstaka repor i huden, orsakade av buskar eller liknande. Vid garvningen kan små hål eller ojämnheter uppstå på dessa ställen. Oansenliga, mindre hål i lädret ser vi som en naturlig och acceptabel defekt. Vi har ingen kontroll över urvalet av artiklar som väljs för leverans, eftersom vi samarbetar med externa leveranstjänster. Vi avråder därför från att returnera produkten på grund av denna brist.

Letar du fortfarande efter ett svar?

Om svaren du söker inte finns i vår FAQ, vänligen skicka oss ett e-postmeddelande genom att fylla i formuläret nedan.